Прочетен: 7830 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 17.04.2013 09:17
В едно старо дагестанско предание записано от Агларов в западните части на тази планинска страна се разказва за времето,когато Бог изпратил на земята да управляват жени-богини.Съгласно този андийски мит,на земята слезли дванадесет богини,всяка от които управлявала една от дванадесетте сфери или стихии – вятър,животински свят,растителен свят,морски и т.н.Тези богини ,наричани всемогъщи биле изпратени от върховното божество Цiоб.Въпреки,че те управлявали добре, нарушили нравствените правила на мирозданието.Преди тяхното идване и животните и хората се свързвали по двойки скрито едни от други и само нощем,С идването си на земята богините започнали безразборни полови връзки и дори след укора на върховното божество не се укротили.Тогава разгневеното Слънце се спуснало на земята и превърнало богините в дванадесет каменни фигури.Има една отвесна скала на южната страна на хребета Бахарган,където са оформени дванадесет продълговати каменни фигури,които народната мълва припознава с вкаменените богини.Вероятно учените ще свържат тази легенда с края на матриархата ,характерен с промискуитет в първобитно-общинната епоха.А също и с някои обичайни практики при сватосване в някои дагестански общества,при които се откроява женската инциатива при предложението за бракосъчетание.
Един такъв обичай в селището Ахвах е описан от Алиханов-Аварски в неговия очерк «О горянках»,а също и възпят от Расул Гамзатов.Обичаят се състои в това,че тълпа младежи,кандидат младоженци,стоят пред отворения прозорец на девойка и хвърлят шапките си през него.Девойката изхвърля обратно шапките,като оставя при себе си само тази на избранника си.Собственикът на избрания калпак от девойката влиза през прозореца при нея "след шапката си ".Други описания разказват,че изборът се извършва на мелницата,където девойките се отправяли не само да мелят жито,но и да избират младоженци.Записан е и по-осъвременен сюжет,при който един представител от селището се качва на покрива на дома,където живее мома за женене и през комина спуска бележки с имената на кандидатите,от които тя трябва да направи своя избор.Девойката трябва да му съобщи името на избранника.Щом научавал името,посредникът известявал родителите на младежа,които се приготвяли за сватовство и сватба.Отказът от бракосъчетание от страна на момчето се осъждал от обществото.
Дагестанско женско украшение,общество Гидатль
При друг обичай ,наричан "къурмямяв",лакската девойка при настъпване на възраст за женене избира подходящ момент,когато при определен повод всички мъже от селищетоса събрани в едно помещение.Тя се доближава до прозореца и високо назовава името на нейния избранник,а след това и своето име.Изискването било семействата веднага да пристъпят към сватовство.
Дагестанско женско украшение,селище Кидеро
Освен изброените обичаи,при които инциативата за избора е в ръцете на девойката,съществува и обичай "хадуй ин" /да тръгне след него /.Девойката през деня или нощта,без ничие съгласие отива при младежа или заедно с него при негов близък.Въпреки че следва бракосъчетание,тази постъпка се счита за унизителна за семейството на девойката.
Обичаят наричан "оповестяване" утвърждава,че девойката може да поиска брак от любимия,ако той и прегради пътя и или се докосне до нея.Затова било нужно тя да оповести за случилото се първо на близки не от семейството,при което плачела и преувеличавала действията на младежа.Роднините на девойката незабавно изисквали сключване на брак,а отказът се считал за оскърбление.До началото на сватовството девойката остава в дома,където първоначално е известила за оскърбяването на нейната чест.Има случаи при които девойката лъжливо да обвини младеж в извършване на подобни действия.
Животът на планинките не е лесен.Заедно с мъжете те работели и на полето и в дома си,отглеждали и възпитавали децата си.Дагестанките успявали да съхранят независимия си характер,достойнството,открития нрав.Жените поддържали авторитета на своите мъже превръщайки ги в рицари на честта.Мюсюлманският стандарт за семеен живот не съответства изцяло на нормите на кавказките общества,тъй като за арабския свят не е характерна стопанската роля на жената,а също и положението и на собственица на земята получена и в наследство от бащата.Принципът за пълна покорност на жената няма как да съответства на положението и на трудеща се почти наравно с мъжа си и собственица на своя дял от семейната собственост.Характерно за малките дагестански общества е ,че в съотведствие с тяхната независимост и за защита на обществото,една част от времето си мъжете са длъжни да отделят за своята военна подготовка ,необходима за отстояване на свободата на тези общества.Така на жената в планинските общества се налага да играе активна роля в стопанския живот,замествайки мъжа си в много дейности.
~~~
От кавказките гори тук ще се прехвърлим в древна Испания,чрез загадъчната склуптура на иберийска жена наречена Дамата от Елче (Dama de Elche),датирана от 5-4 век пр.н.е.
Този бюст всъщност представлява погребална урна.Съобразно богатата украса се предполага,че това е изображение на неизвестна иберийска богиня,жрица или знатна дама.Интересна е украсата на главата ,представляваща два големи диска скриващи ушите и закрепени на кожената лента със специални закопчалки.
Испанско национално женско украшение от Валенсия
Тези украшения,както предполагат учените,биха могли да бъдат отражение на древни култури от Финикия,Йония,Етрурия,Дагестан и дори Атлантида.Още повече,че испанските учени са открили потънал град на юг от Испания,недалеч от град Кадис и засега го приписват на Атлантида.
И отново сме при кавказките планинки,запазили свободен и независим дух.И тъй опасната женска любов възпята от всички народи
И две песни на руски език
И накрая нещо българско.....
Тагове:
Изпитвам не само удоволствие да чета митове, саги, сказания, легенди и прочие "фолклористика" на народите, но и да има изборажения!
Великолепен постинг най-вече (за мен) с преданията, да ги нарека дъхави!
P.S.
Съвременните дагестански модели и испанското украшение ми харесаха.
17.04.2013 12:38
Изпитвам не само удоволствие да чета митове, саги, сказания, легенди и прочие "фолклористика" на народите, но и да има изборажения!
Великолепен постинг най-вече (за мен) с преданията, да ги нарека дъхави!
P.S.
Съвременните дагестански модели и испанското украшение ми харесаха.
Понякога в народните предания има неподправена истина,макар и без точен източник
Още веднъж поздравления за текста. Изключително интересно! :)
http://syrmaepon.blog.bg/history/2011/09/18/boginite-na-mira-i-spravedlivostta-v-gryckata-i-chechenskata.821748
20.04.2013 07:07
С интерес прочетох написаното, а и песните ми харесаха.
Подсещаш ме тези дни да се върна отново към Моят Дагестан на Расул Гамзатов.
20.04.2013 08:56
20.04.2013 08:57
С интерес прочетох написаното, а и песните ми харесаха.
Подсещаш ме тези дни да се върна отново към Моят Дагестан на Расул Гамзатов.
И докато мадамата си взема душ в банята, Расул откъртил в леглото здравата. Не се и съблекъл дажге. Хърка, пердетата треперят.
Дамата се непрегнала, събула обувките му, костюма.
И тук е епиграмата:
Я Гамзатова Расула
и раздела, и разула.
Почему етот Расул
не раздел мнье и не разул?
2. Тарковско Шамхалство
3. Нартания
4. За странните хора
5. Волфрам фон Ешенбах - Пърсифал
6. Омар Хаям на руски език
7. Принос към историята на Стара Загора
8. Българи от старо време
9. орхоно-енисейская письменность)
10. Генетик
11. Eurogenes Blog
12. Нартиада
13. Форум
14. Елбрус
15. MOLECULAR AND CULTURAL EVOLUTION LAB
16. Shoner Paul