Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
30.04.2011 10:27 - Хазаро-арабските войни в кумикския фолклор
Автор: syrmaepon Категория: История   
Прочетен: 10050 Коментари: 6 Гласове:
4

Последна промяна: 30.04.2011 10:29


Кумиките са един от многото народи в Дагестан.Предполага се,че това са племената споменавани още от Птоломей като ками или камак,а също и че са потомци на хазарите.
Тук ще напиша няколко думи за кумикското сказание  Анжи-наме.

Кадир – Мурза е кумикски летописец от Амирханкент

/Кяхулай/  творил в края на 18-началото на 19в.Използвайки местни исторически източници,предания и легенди написва в 1780г  трактат Анжи-наме.Ръкописът на даденото съчинение е намерен 60-те години на 20в в личната библиотека на местния библиофил Пайзулла Кадиев от литературоведа С.М.Алиев.Фрагменти от него са публикувани в 1974г,1976г и 1989г

Анжи или Инжи е град на брега на Каспийско море принадлежащ на Хазарския каган наред със Семендер,Ирхан,Голям и Малък Маджар,Джулат, и Шехри Татар.Известен е от 7-8 век от периода на арабско-хазарските войни.Археологическите материали подтвърждават съществуването на средновековно укрепление край съвременния град

Махачкала,а именно остатъци от две мощни крепостни стени,спускащи се от планината Тарки-тау до морето,ограждащи територия която била улус на хазарските царе.

image

В сказанието за битката при Анжи намират отглас събития от времето на арабското нашествие в Кавказ.Интересен момент на фолклорното произведение е присъствието в него като герои наред с обикновенните хора и кумикски богове като Тенгири,Алав – бог на огъня,Авамча – бог на горите,Камари,Сангар – бог на лова.Образа на Алав напомня за Прометей и грузинския Амирани и също е прикован за скалата за да не помогне на хората в тяхната битка.Имената на боговете имат тюркска основа с исключение на Камари,което се среща в грузинската митология като богиня на мълнията,а също и в  Средния Изток и Индия.В сказанието се говори,че враговете идват за да изпият кръвта на Тенгири,което може би говори за борба за независимост,но и за опазване на националната религия.
  ~~~

 

Управител – диванбаши на град Анжи бил бий батыр / княз богатир/ Карткожак.Той имал трима синове,старшия от които Темиш предава родината и ненавижда своя младши брат Айбек,заради девойката Айкыз,сестра на знаменития батыр Исак,живеещ в Грузия.

Когато арабите нападат града, Карткожак проклина сина си Темиш в името на боговете Тенгири,Авамча и Алав пред цялото общество.Айбек дава клетва пред слепия си баща.В началото сраженията са край града ,но постепенно врагът навлиза в него.Градът бил обхванат от пожар,в който гори и скалата на Камари,обладаваща вълшебна сила.Към съседите са изпратени посланници молещи за помощ.

"Зовите все близкие нам народы,
Пусть из Язи поспешат Темирбек и другие,
Пусть быстро подоспеют горские парни из Кази,
Пусть гонцы доскачут до места Арак,
Пусть они забудут старые обиды, приедут,
Пусть узнают друг ли враг или чужим стал близкий!
Пусть ради Камари сплотятся (вблизи),
Позабыв свои старые обиды
Пусть булканцы  запрягут свои арбы, (оседлают) своих коней,
Пусть спешат заставляя буйствовать своих тулпаров,
Чтобы могли быстрее подоспеть к нам!"

Тук според анализаторите Язи е име на местност или страната на асите,под Кази може да се подразбира селище

Кумух, съществуват планини с името Аракъ в Чечня и Авария,а под булканци може би се имат предвид балкарците живеещи в областта Балкан.

Но отникъде не идва помощ,градът гори и геройски загива Айбек.Годеницата му Айкыз била ясновидка и изпращайки молба към Тенгири разбира ,че помощ от него няма да има.Тогава се обръща към боговете Алав и Авамча изпращайки две птици Бийдаяк,които в кумикския фолклор са подобни на жар-птица.

 

Но в небето Тенгири не допуска птиците до планината Артлантау,а самия Алав привързал към скала.Трещят гръмотевици,сипе се проливен дъжд,но Алав успява да се освободи.Той и останалите нарти тръгват на помощ,но тъмен облак,стръмни планини и силни ветрове се изпречват пред тях.Накрая Тенгири и други деви закрива слънцето  с лика си.Но Авамча и Алав събират дървета и запалват огън и продължават напред.Стигат до Анжи и отново се разгаря битка.Нартите окръжават девите и ги хвърлят в бездънна яма.Врагът отстъпва.

 

Изменникът Темиш показва на изнемогващия от жажда противник извор и щурмът се възъбновява.Въпреки,че жителите на Анжи се бият геройски,те изнемогват и помощта от други земи закъснява.Накрая врагът превзема града и Темиш се радва,че е достигнал целта си.Предводителят на арабските войски му дава хиляда златни динара и го назначава за диванбек на града.Останалите живи се укриват в крепост,разположена в труднодостъпна местност.Сред тях се намира и Айкыз.Враговете решават уморят криещите се от глад,жажда ,а също  разпалват големи огнове за да се задушат от дима.Вълшебницата Айкыз пише писмо до враговете

 

"Я согласна стать рабою Темиша, 

(Только) нужна двухдневная передышка для этого. 
За это время мы хотим опомниться, 
А Темишу так. или иначе быть нашим хозяином"

 

   

Тя тайно,през труднопроходими гори извежда всички хора от крепоста до Ирган и Балх / Иргъан ва Балкъ / На третия ден Темиш влиза в крепостта,за да се сближи с Айкыз.Качват се на най-високата кула на крепостта.Когато бдителността на Темиш е намалена,Айкыз го хваща и заедно с него се хвърля от кулата.

~~~




А това е една старинна кумикска песен







Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. moliv67 - много съм невежа
30.04.2011 23:56
но ми звучи , като за младост, обновяваща се природа, тъга и надежда. признавам си смешно звучи , но тъй ми се стори. хубави дни .... СВЕТИ ГЕОРГИ ДА ТЕ ПАЗИ!
цитирай
2. syrmaepon - Благодаря!
01.05.2011 08:29
Ако думите ти са за песента,не мога нищо да кажа,освен че ми харесва )))
цитирай
3. babaelenica - Любопитна статия
01.05.2011 22:42
Досега не знаех нищо за кумиките.
Какво породи желание у теб да напишеш този постинг?
цитирай
4. syrmaepon - Какво породи желание у теб да н...
02.05.2011 07:50
babaelenica написа:

Какво породи желание у теб да напишеш този постинг?

Отговорът се крие в този пост )))))
"Кавказка болест"
http://syrmaepon.blog.bg/drugi/2011/03/19/kavkazka-bolest.711227
цитирай
5. atil - Според сведенията от булгарските ...
05.05.2011 11:25
Според сведенията от булгарските летописи,кумиките,карачаевците и балкарците са потомци на северокавказките бурджани.Основната част от хората на Аспарух са били бурджани.Затова нашата страна през периода на Каганата са я наричали и - Кара Бурджан.А от началото на 8-ми век Северен Кавказ е бил отстъпен на хазарите,заедно с долното Поволжие.Има един автор кумик ,казва се Мурад Аджи(четох преди години една много интересна книга от него-"Тайната на Св.Георги".После намерих и едно ивтересно видео,което му е нещо като визитка и го сложих на страницата си в руската мрежа - "В контакте".http://vkontakte.ru/video106571612_156628493
Не знам дали линка ще свърши работа...,някои казват ,че трябвало регистрация и т.н.Но интереса към онези краища и хора е в правилна посока.Често се спекулира с религиозните различия или "турската" връзка,но сред тях има и православни и то кръстени далеч преди руснаците.Просто са съхранили стария език защото не са формирали нови народности с участието на славяни или други етнически групи и не са им налагали други езици като богослужебни и официални.
цитирай
6. syrmaepon - @atil
06.05.2011 09:24
В общи линии съм съгласна,християнството е разпространено,а мюсюлмани постепенно стават чак около 18в.Проблемите с книги и теории като на Мурад Аджи е мегаломанията и стремежът да се припише цялата история на един етнос,което не означава,че няма и ценни моменти.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: syrmaepon
Категория: Други
Прочетен: 1466750
Постинги: 651
Коментари: 2196
Гласове: 6311