Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.12.2018 21:37 - Готическата архитектура произхожда от катарите. За живота в средновековните градове
Автор: anthroposophie Категория: История   
Прочетен: 16922 Коментари: 1 Гласове:
6

Последна промяна: 26.01.2019 21:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Из лекция на Рудолф Щайнер, изнесена на 28. декември 1904 г. в Берлин и включена в СС 51 “За философията, историята и литературата”  

“Своеобразната архитектура на Средновековието, която погрешно се нарича ‘готическа’, дошла от Южна Франция - от районите, където са живели такива набожни еретици като катарите и валденсите, които се стремели да задълбочат вътрешния живот и да избягват разгулния живот на епископите и клира. От там се разпространил един своеобразен духовен живот, който оказал силно влияние върху немската мистика.   

Колко дълбоко този мироглед е повлиял и върху външния образ на църквите, става ясно от факта, че всички тези готически катедрали имали мистична украса с прекрасни стъклописи. Това изкуство, което през 17. век изчезнало напълно, не е било художествена алегория. Символите, изрисувани върху стъклата, действително са упражнявали мистично влияние върху събраното множество, когато слънчевите лъчи прониквали през стъклописите във високата сумрачна църква.   

Този архитектурен стил се наложил и поради условията в средновековните градове. Кметството също било в готически стил, както и домът на занаятчийската гилдия. Градът, ограничен от крепостните стени, трябвало да расте в това тясно пространство, което романският архитектурен стил не можел да даде. Така възкникнали устремените нагоре готически църкви, изразяващи същевременно и вглъбеността на тогавашния живот. Изобразяваният “Танц на мъртвите” - сюжет, с който често украсявали църквите, трябвало да покаже преходността на всичко земно.   

Загрижени за чистотата и красотата на градовете си, гражданите намерили една изтънчена форма да съхранят имената си за поколенията - навсякъде се правели красиви чешми. Виждаме също, че там възникнало нещо, имащо особено значение през Средновековието - обществените бани, които не липсвали в нито един град. В късното Средновековие тези бани станали причина за морални ексцесии и затова били премахнати от протестантството.   

Но духът на гражданството стигнал по-далеч, той се намесил в обществения живот, като създал обществени приюти, които и днес могат да служат за пример. И тези милосърдни приюти били спешно необходими, защото през 14. век Европа била сполетяна от тежки изпитаия - от глад, проказа и чума, наричана  тогава “Черната смърт”. Но средновековният човек могъл да посрещне изпитанията. Навсякъде се създавали приюти за заразно болни, болници, приюти за бездомни. За чужденците също се грижели чрез т.нар. приюти за чужденци...   Но наред с тези светли страни на средновековния живот имало и някои тъмни - най-вече жестокото отношение към всички, които не се числяли към някоя определена общност. Те били отритнати, били хора, за които градовете не полагали грижи. Който не бил от гилдията, страдал от жестоко отношение, най-вече т.нар. “пътуващи хора”. Тогава възникнало названието “безчестни хора” - един ужасен израз за преминаващите през градовете, към които спадали хора с най-различни професии - артисти, фокусници, овчари и т.н. Достъпът до гилдията им бил забранен, те нямали право да се показват никъде, ако не искали да бъдат подложени на тормоз.    Същото се отнасяло и за евреите. Предразсъдъците към тях не са много стари. В ранното Средновековие имало много признати учени евреи. По-късно евреите откликнали на нуждите на князете и рицарите от пари. Поради специфичните особености на Средновековието те стигнали до положението на заемодатели, което било нещо средно между търговията и лихварството и им донесло омраза. Но нуждата на кралете от пари винаги носела на евреите и определени права, като за тази дейност били дарявани със странната титла “кралски камерен слуга”.    Друга сенчеста страна представлявало съдебното дело, възникналото по необходимост наказателно право. В по-ранните времена правото (нем. das Recht) наистина било свързано с отмъщението (die Rache) - една неправда или трябвало да бъде възмездена, или трябвало да се отмъсти за нея. Понятието ‘наказание’ не съществувало, то възникнало в Средновековието. Наложили се римските правни понятия. Съдебната власт била ценен прерогатив на градовете и жителите им се гордеели не само с църквите и крепостните си стени, но и със своя “върховен съд”. Често за най малкото провинение били налагани най-тежки наказания.”



Гласувай:
7



1. anthroposophie - Здравейте, духовните възгледи на ...
20.12.2018 09:24
Здравейте,

духовните възгледи на катарите са оказали влияние върху готиката, за това става дума в цитата, и не е грешен преводът, както намеквате. Д-р Щайнер не е черпил информацията си от туристически брошури, а е свалял знания от духовния свят, обличайки ги в земни понятия. Всеки стил в изкуството и архитектурата има духовни подоснови, той не възниква от нищо, намиращо се на физическия свят. Посочете ми друго духовно течение в ранното Средновековие, което да е по-мощно от Йоановото християнство, изповядвано от катарите! В центъра му стоят естествено нашите богомили, но на всяка територия в съответствие с нейната етерна специфика, външни условия и характерни особености на хората, живеещи там, едно и също течение може да намери различен израз. Откъде според Вас ще да е повлияна готиката, която е израз на вътрешното вглъбяване и стремежа към извисяване към Бога, може би от католицизма или арабизма?

За да се разберат духовните подоснови на едно течение са необходими задълбочени духовни познания и непредубеден поглед.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 824387
Постинги: 458
Коментари: 15
Гласове: 6144
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031