Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
10.11.2013 09:51 - Традицията на татуиране в Дагестан
Автор: syrmaepon Категория: История   
Прочетен: 3000 Коментари: 2 Гласове:
11

Последна промяна: 11.11.2013 09:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 

 

   Пръв отбелязва за съществуването на татуировки сред дагестанските жени руският етнограф Дир. Той предоставя рисунки на такива от селищата Ходжалмахи и Вихул от даргинските и лакските общества. За такива татуировки споменават и Н.Г.Волкова и Л.И.Лавров при рутулски, цахурски и даргински общества. Според изследователите тази практика се наблюдава до началото на 20 в.

   Възраста на жените носещи татуировки е между 2 и 113 години. Изследователят Г.Исмаилов проучва в продължение на 17 години /1991-2008 г./ 28 района на Дагестан и е събрал свидетелства от 504 жени с татуировки от 320 селища и  1507 изображения на татуировки. Татуировките са биле нанесени върху пръстите на ръцете, дланите, китките, прасците, петите, бедрата, гърдите, брадичката, в ъглите на устата и др. Някои татуировки биле скрити и разположени зад ухото или на шията в основата на черепа. Дагестанските татуировки се отличават с характерната за тях асиметрия. Според свидетелствата на анкетираните жени, асиметрията не позволява на джинове да се съсродоточат на конкретно място. По този начин татуировката изпълнява една от своите функции, а именно предпазване от уроки и други действия на зли духове.

   
По-малко татуировки се откриват сред аварците, а най-много сред даргинци, лакци, рутулци, цахури, агулци и кумики. Причините за по-слабото им разпространение сред аварците, може да се крие в по-силното разпространение на исляма при този етнос и неприемането на езически ритуали

В изследването си Исмаилов изброява различни видове татуировки:

- зооморфни – свързни с древни тотемни представи образи на животни – птици, змии, жаби

- фитоморфни – „Дърво на живота”, цветя, листа на растения

- антропоморфни

- свързани с култа на земеделието и плодородието

- фалически

- соларни, астрални и космогонически мотиви

- свързани с определена религия – зороастрийска, иудейска, християнска

- свързани с исляма – полумесец със звезда, аяти от Корана

- наподобяващи букви от  писмености от различни епохи- албанска, арабска, латинска

- родови знаци, тамги

- свързани със съветската символика

- неопределени.

   Основната и първостепенна функция на татуировките е предпазваща от уроки. Такава функция има татуировката на гърдите за предпазване на майката и кърмачето от зли сили. Според някои анкетирани пред- пазната функция на татуировка представляваща фалически образ се описва по следния начин – «за да не извадят джиновете костите ми от гроба»,

 
  
Други татуировки имат любовно значение – инициали или таен знак свързан с любимия, естетическо или такива, които отразяват важно събитие / най-често годеж/. Татуировките изпълняват и магическа функция, като тези на гърдите с цел придобиване на рожба, намиране подходящ жених или успешно завръщане на съпруг от пътуване. Тату- ировки се поставят за защита от болести, а също и свързани с кавказките обичаи аталичество /при дидойците/ и побратимяване /посестримство при даргинците/. Срещат се татуировки отразяващи принадлежност към род, професия или занятие и такива отразяващи погребален обряд наричан  «ТяхI».

   Сравнявайки татуировките с материалите за тамгите и знаците в Севе- рен Кавказ описани от Л.И.Лавров, Исмаилов открива в много случаи пълно или частично графично съвпадение.

image


Дагестански татуировки по Волкова,1981 г.

  

   Изследователите считат, че татуирането в Дагестан е по-харак- терно за женското общество и дори представлявало тайна. Времето за нанасяне на татуировките е различно било то в детството, при настъпване на зрелост или в някои случаи само в деня на пролетното равноденствие. В селището Гапшима в Акушински район съществувал до 40-те години на 20 век празник наричан  "Шин даркьес", при който се почиствали всички водоеми и извори преди изкарването на паша на домашния добитък. Празникът завършвал с веселие, стрелба и конни надбягвания. Много често на този празник се провеждали сватовства. По свидетелски показания сватовницата татуира  ръката сватосаната невеста.Татуировката представлява две точки свързани в окръжност и се тълкува като двойка танцуващи – невестата и младоженеца.

   Татуирането сред кумикските жени също било разпространено особено в селищата Каякент и Усимикент, Каякентски район. Тату- ировките се извършвали чрез два метода – обгаряне и пронизване или продупчване с игла.


   В селището Цахур от Рутулски район, девойките се събирали и си правели татуировка наричана "К1уда" на дланта или пръстите с цел младежите да им обърнат внимание. В селището Гапшима с цел предпазване от зли духове рисуват на челото на новородено дете с бяла глина и чесънова вода кръст. В същото селище се съобщава за съществуването на обряд «посестримство», при който девойките допирали кръвотечащото място и изричали « Сега ние сме сестри по кръв». По информация на анкетирани в това селище се извършват татуировки по род, но изследователите фиксират една родова татуировка на представителка от рода Анша Бата на дясната длан. Знакът на татуировката също бил изобразен на вълнен килим за молитва

 

   В селището Кунки Дахадаевски район също е фиксирана тату- ировка направена, според свидетелствата на Дирван Рабазанова по съвета на баща и.Татуировката повтаря изобразения знак на опорния стълб в дома.

   Други татуировки изобразяват професионално занимание като сабя или щит. По сведенията на Пери Шевкетова част от цахурци биле изселени от селището в хутор, вероятно за провинение. За да изкупят вината си те изработвали оръжие за жителите на Цахур. Жените от хутора си правели татуировки, отразяващи това занятие на техните мъже. Подобна информация е получена и за хутора Хиях.

   Инструментът с който се нанася татуировката бил три обикновенни шевни игли свързани с конец. В по-стари времена се използвала триръба игла "Х1ябмуръан буреба" за ушиване на торби. Особеното при тази игла е, че при убождане не прониква дълбоко под кожата и с нея се татуират най-чувствителните места на тялото. Първоначално с остър предмет се създава контурът на бъдещата рисунка. Полу- ченият контур се намазва с мазен нагар взет от външната страна на котела. С множество точни удари нагара се вкарвал под кожата. Вър- ху потеклата кръв посипвали пепел. За дезинфекция се използвала човешка урина.

   В селището Гапши съществувал и друг способ за нанасяне на тату- ировки. От растителна пепел и урина приготвяли гъста маса. Иглата се потапя в масата и с резки удари пигмента се вкарва под кожата. Върху татуировката се посипва допълнително суха пепел и се притис- ка с парцалче към нея. При този метод раната не зараствала бързо и се приемала билка мискантус / слонска трева/ с масло. В селищата Цуликан и Балхар за оцветяващ пигмент се използвал сок от расте- нието "Туккул накГ. Заздравяването протичало дълго с повишена температура, татуировката имала светло-син цвят. Татуировките се нанасяли само от жени познаващи добре целия процес.

   Считало се , че без татуировки жената става уязвима към дейс- твията на зли духове, докато татуировката служи като духовна преграда. Най-много жените се пазели от урочасване от сини или зелени очи. Особено интересен момент е асиметричното разполо- жение на татуировките и връзката му с отношението на дагестанците към дясната и лявата страна, като по-почетна и успешна се считала дясната страна. По етнографски записи дагестанците имали различни поверия за правене на първа крачка, пристъпване през прага с дес- ния крак. Друг момент е, че дясната ръка е по-активна от лявата и по този начин подложена на повече опасности. По- важните и съдър- жащи определена информация татуировки се нанасяли на десните крайници и части на тялото, а на лявата – по-маловажните. От изследователите е отбелязано обаче, че жените с по-активна лява ръка нанасяли повече татуировки на нея.

   В изследването в таблица са показани някои татуировки като например:

- 1.2.3.4. числа нанесени на пръстите за предпазване

- + ..  кръст с две точки – поставена след сватба

- ..... точки – знак за имуществено положение

- . голяма точка – татуировка събираща енергия от природата

- два триъгълника  , обърнати в противоположни посоки надолу- нагоре с върховете нанесени на гърдите – за да има мляко

- птичи лапи

- свастика нанасяна често на коленете




Тагове:   Дагестан,   татуировки,


Гласувай:
11



Следващ постинг
Предишен постинг

1. pvdaskalov - Сирме,
10.11.2013 22:00
твоят постинг ми напомня нещо, което ме слиса преди страшно много години в службата ми в Бенгази. Когато има много работа, ОК, тичаме като шантави из пустинята, но се случваха и дни, в които си оставахме в офиса, особено, когато пустинният вятър вдигаше плътна мъгла най-фин прах, а катастрофите ставаха всеки ден. Мои египетски колеги си бяха купили списание с красива снимка на европейка на корицата. Без фередже, естествено. Осман извади химикалка и я "разкраси" с вертикална линия от долната устна до брадичката и точки, вече не помня колко и точно къде по лицето... Въпрос на вкус...
Поздрави от мен и с разказаното не мисли, че оспорвам обичаите...
Пи-Ер
цитирай
2. syrmaepon - Не разбира се, няма да си помисля ...
11.11.2013 08:53
Не разбира се, няма да си помисля това ))) Понятията за красота и целесъобразност са толкова различни по света и за това той е толкова шарен.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: syrmaepon
Категория: Други
Прочетен: 1464723
Постинги: 651
Коментари: 2187
Гласове: 6307