Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
11.02.2013 09:30 - Башкири
Автор: syrmaepon Категория: История   
Прочетен: 6561 Коментари: 7 Гласове:
10

Последна промяна: 12.02.2013 07:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Етногенезиса на башкирския народ е сложен и трудно проследим и за произхода на башкирите има различни теории,както и за етимологията на името – башкорт.По антропологични признаци башкирите са неоднородни,което говори за взаимодействие на различни етноси.,.Народът се подразделя на племена,които представляват исторически обособили се родови обединения,а те от своя страна се подразделят на родове.Освен в Република Бащкортостан,башкири живеят и в други субекти на РФ в Челябинска, Оренбургска, Курганска, Свердловска, Тюменска, Самарска и Саратовска област, в Пермски край, в Татарстан и др.

Най-ранните сведения за башкирите се отнасят към IX-X век.Арабски и персийски автори описват башкирите като самостоятелен народ,живеещ на една и  съща територия до 18 век,а именно Южен Урал,между реките Волга,Кама,Тобол и горното течение на Яик. В различни времена съседи на башкирите биле камските българи,печенеги,узи,маджари.Често заради близкото съжителство маджарите и башкирите се отъждествяват от някои историци.

Башкирите биле номади-скотовъдци,но също и се занимавали с лов,риболов и пчеловъдство.Стадата целогодишно биле в движение без специално съхраняване на храна за зимния период

Към  6 век маджарите живеят на територията на днешна Башкирия.В началото на 9 век по-голамата част от тях се предвижва на запад през източноевропейските степи и окончателно се установява в Панония.Може да се предположи,че сред тях има и привлечени малка част от съседните им тюркски племена,в това число и башкири.Възможно е също още в предишното си съседство башкирите и маджарите да са си влияли взаимно езиково и културно.На старата територия също остава малка част от маджарите,които вероятно смесвайки се с башкирските племена се претопява в тях.

В 8 век дошлите на Волга и Кама българи застават начело на племенен съюз,а в 10 век създават своя държава.Трудно могат да се установят границите на тази държава,но е известно че обхваща западните райони на Башкирия Ал-Балхи в своята „Книга за видовете земя” описва башкирите разделени на две племена,едни от които са подвластни на камските българи,а други граничат с печенегите..По този начин върху развитието на местната култура оказва влияние и българската такава.Според изследваните материали тя била изцяло желязна,като българските майстори се отличавали с голямо умение в изработването на мечове,ризници и предмети за стопанството.Славели се с каменните си постройки,коженото си производство,скотовъдство и коневъдство  и с обилна земеделска продукция. Тази част от северните и северозападните башкири,останала под влияние на българите започват много по-рано да се занимават със земеделие от тези башкири намиращи се извън българската държава.

Башкирските племена осъществявали търговски връзки с руските княжества,чрез българските пазари за да предложат своите стоки особено ценените башкирски коне с неголям ръст,но здрави и издръжливи.В  башкирските музеи се съхраняват руски монети от различни периоди,а също и грузински,хивински,бухарски и други.

Най-ранните руски селища от 14 век също оказват влияние за развитие на земеделие сред башкирите.Към 17 век степента на развитие на земеделието при башкирите все още отстъпвала на тази на техните съседи,особено това важи за  южните и юго-източни башкири,занимаващи се основно  със скотовъдство.

През периода 9- 13 век башкирският народ представлявал група от скотовъдни племена,които се предвижвали след стадата през цялата година.Масуди отбелязва,че те нямат други жилища освен юрти,а по-късно Рубрук отбелязва,че нямат градове и селища.Земеползването било общинно.Родовата организация владеела определени пасища и терени ,начело на която стояли признати старейшини – аксакали.,а в по-късно време – беи.Понякога по-силните сред тях подчинявали няколко родови обединения и се обявявали за ханове.,но властта им била недълготрайна.Спомени за такива ханове са запазени в народните легенди,песните и в родословията на башкирските фамилии. Общинното земевладение ,при което земята принадлежала на рода,при башкирите се запазило до 18 век.Отглежданите животни биле частна собственост или собственост на няколко семейства

 Обичаите на башкирите от това време са свързани с родовата организация,родовите имуществени отношения  и скотовъдния начин на живот

След като влезе в даден род чрез женитба,жената вече не излиза от него ,тъй като за нея е заплатен откуп от общата собственост на рода.Редът за изплащането на откуп се следял стриктно.Откупът достигал големи размери,не винаги би могъл да се изплати наведнъж и в такива случаи ,жената оставала в дома на баща си ,въпреки вече състоялото се бракосъчетание.Често се случвало в този период да роди дете,което не се скривало и до преместването при съпруга,детето се отглеждало от баба му.
 

image

Башкирка


 

Друг характерен обичай от това време е кръвната мъст.,наричан карымта.Съществувал също и друг обичай – барымта,икономическа мъст,който се състоял в нападение с цел кражба на добитък,имущество и пленници / ясыр / от враждебния род.Постепенно кръвната мъст била заменяна с икономическа като и за убит член на рода и за нанесени материални щети се налагало материално наказание.При отказ да се изпълни доброволно наказанието,се устройвал набег от членовете на ощетения род.Подобни набези се извършвали не само между едноплемени родове ,но  и между родове от съседни племена и народи.В башкирско сказание  е запазен споменът за подобни постояни набези от 18 век между казахски и башкирски родове живеещи в съседство

 Народните събрания се наричали джиини или курултай.Събранията биле общонародни,племенни и общинни.Общонародните събрания се извършвали на определено място в определено време на годината.Такова ежегодно събрание в близост до Уфа е известно до 1736 година.Решавали са се въпроси от значение за целия народ и на тях по правило се провеждали и различни състезания – байги,на които войните показвали своите умения.а народните изпълнители своите таланти.

Башкирските хроники записвали родословието,като отбелязват по-значителни събития свързани с рода.Хрониките се съставяли още в древни времена,отначало се предавали устно от поколение на поколение,а в по-късно време биле записани и писмено.Тези хроники днес биха могли да служат като източник за установяването на миналото ,произхода и етногенезиса на башкирските родове.Пример може да се даде с родословието на род кудей.

Кудеите са башкирски род отнасящ се до северо-източните подразделения на народа.Състои се от пет родови подразделения наричани в башкирския език аймак – булекей-кудей , шайтан-кудей , кыр-кудей,урман-кудей.В първата половина на 18 век тези родови подразделения биле повече.От тази епоха са запазени документи за покупка на земя или отдаване под аренда и чрез тях могат да се определят старите граници на обитаване на тези родове.Възникват и много трудности при определяне местата на някои топоними упоменати в източниците – най-вече имена на гори и реки.

Родовото деление на кудейците е следното:

1. Род булэкэй-кудей, булэк-куде.

Родови подразделения: аю, дэу, дэу-кудей, кудей, ногай, сураш, сыскан, шайтан, алибай, арлян.

2. Род кыр-кудей.

Родови подразделения: таулы, эткусюк.

3. Род туркмен-кудей.

Родови подразделения: кулуш, майтюба, сэлеш, таз, таулы, туркмен, тукай, ювэй.

4. Род урман-кудей.

Родови подразделения: искеляр, казаяк, типтяр, урман, аптельман, янылар.

5. Род шайтан-кудей.

image

Башкирските племена при присъединяването им към Руската държава в периода 1552-1557 г.

В «Разделении башкирского народа по волостям и родам по П.И.Рычкову» от  1762 г. освен тези родове са упоменати още и ногайларски, зюббердински, усрак-кудейски, урусба-кудейски, куллар-кудейски, дуван-кудейски, трухменски, лямес-трухменски. Лямес-Трухменският род е свързан с река Лемеза,където също се намират аулите на туркмен кудейците и вероятно тези два рода са се обединили в един.Ногайларския род може би се е превърнал в родовото подразделение ногай на булекей-кудейците.Изследователите на шежеретата отбелязват,че в рода булекей-кудей има подразделения носещи същото име – кудей и дэу-кудей.При другите родове това не се среща,а въобще при североизточните башкири се среща рядко.Възможно е това да свидетелства,че тези родови подразделения се явяват най-старите представители на рода.

В кудейските етногенетическите легенди се говори за три различни преселения.Едно от преданията на шайтан-кудейците  говори,че кудеите водят произхода си от племе кудей живеещо в Кавказ,от където те се изселили защото имало голяма борба и се заселват на новите места,защото там нямало никого.Второ предание на туркмен-кудейците говори,че те са преселници от степите на Туркмения.Както останалите кудейци,така и туркмен-кудейците се отличават външно от останалите башкирски родове,които според тях са дошли от Сибир.Преданията на урман-кудейците говорят за преселение на трима братя - Тэкэш, Туйыш и Кутуш,които са черемиши и са дошли откъм Казан.Интересно е записаното в шежерето на булекей-кудейците:

  "Бер минг иитинчини йуз илдэ (1700) башлаб язилган шэжэрэ. Ауул аушбу Булэкэи Куди башкуртларининг шэжэрэси Аски Кул авлинан Аимбэт Кутлибэк аугли грамут алгандур. 200 игирминчи ил [220 год по хиджре соответствует 833 году] башкуртларнинг мунда, бу жирга килуб урунлашулари.   "

Изследователите превеждат този запис на руски по следния начина: "Во имя Бога милостивого и милосердого. В одна тысяча семь и сотом году начали писать эту родословную. В начале родословная башкир села Бэлэкэй Кудеево. Из села Аски Куль Аимбэт Кутлумбетов сын получил (жалованную) грамоту. 200 двадцатом году сюда башкиров, на эту землю, переселение..."

Може да се направи извод ,че в периода 9-14 век белекей-кудейците вече живеели на територията на съвременна Челябинска област.В шежерето се упеменава годината 833 По-късно според Кузеев се преселват от Белебеевско-Бугулминската възвишеност в 13-14 век

По отношение на названието кудей съществува следната хипотеза.Предполага се ,че днешните етноними кудей / көзәй / и иштяк / иштәк / са свързани с делението на външни и вътрешни башкири.В превод от древнотюркски кудей означава север или северно племе,а иштяк – вътрешни / от иштәге, эстәге /.

image

Башкирски тамги

Такова деление на племената на две крила при тюркските народи може да се обясни чрез митологическите представи на тези народи.Под вътрешни племена обикновено се подразбират разположени в посоките юг и изток,а под външни – в посоките север или запад.На картата на Идриси вътрешните башкири / ард басджирт ад-дахили / са разположени на мястото,където днес на съвремените карти се отбелязват източните башкири.Това деление на източни и западни при башкирите се е запазило и до днес.

В периода 12-15 век започва разпадане на родовете на по-малки подразделения ,при което те се разместват  и на едни и същи пасища се оказват различни родове,обединени от подчинението си на един феодал – бий,мурза или тархан.Тези процеси са предизвикани от отделянето на богати родове и възможността им да подчинят по-слабите родове.Постепенно се появява аристокрация в лицето на феодали стоящи начело на обединение от няколко големи родствени семейства наречено аймак.Територията,която принадлежи на даден аймак се нарича тюбе.В разговорният език думите аймак и тюбе често се употребяват като синоними.По-късно териториялното понятие тюбе придобива административно значение и във вида тюбэк означава район,употребявано от някои башкири и досега.

В този период също от аймака се отделя,като понятие едно голямо семейство наричано ара.Семейството пасе стадата си на определени му от управляващия аймака пасища,изпълнява в негова полза различни служби.Аймака се управлявал от старейшина наричан турэ – началник и често самото обединение носи името на него. Бившите старейшини и аскакали се превърнали в началници на аймак и създавали дружина наричана нугэр.Отделилия се от основния род аймак съхранява тамгата на рода ,от който произлиза,като към нея добавя допълнителен елемент.С времето тамгата се използва вместо подпис в различни официални документи.Тя се превръща в знак на семейна собственост.

В Златната Орда ,Башкирия била част от уделно владение на брата на  хан Бату – Шейбан,което обхващало територията между реките Иргиз,Илек,Яик,Амударя и Сърдаря.След смъртта на Шейбан владението било наследено от синовете му.Колко дълго успели да съхранят господството си над тази територия е трудно да се каже.От втората половина на 14 в.,Башкирия е под властта на различни мурзи,понякога и местни феодали.В южната част на Башкирия управлявали феодали от монголското племе мангыт,които по-късно оглавили Ногайската Орда.

Наред от собствените феодали от 14 век башкирския народ се управлявал и от ногайски и татарски феодали,съобразно подчинението на башкирските племена на Ногайската орда или Казанското и Сибирското ханство.След подчиняването на Башкирия на Московската държава,тези чужди феодали биле използвани за извършване на административни мероприятия,приели християнство и получили част от башкирската земя.Такъв пример е родоначалника на князете Уракови,мурза Рудак,който се покръстил 1591 год. И получил земя край Уфа.В 15-16 век Башкирия била раздробена на отделни феодални владения ,собственост на бии,мурзи или князе. След 16 в. Управляващите лица престават да бъдат биите,а старшини,сотници и понякога князе.В Московската държава назначаваните административни лица се наричали старшини,но понякога потомците на заварените бии биле наричани князе.
 

image

Карта на Казанското ханство

Единство между башкирските феодали не съществувало.Както биите така и коренното население загубило най-богатите земи,завладени от ногайските мурзи.Поради тази причина сред башкирските феодали се ражда идеята за присъединение към Московската държава. Пълното присъединяване към Москва на цялата Башкирия продължава дълго време.Русия води дълга борба с ногайските мурзи,а по-късно и със Сибирското ханство.Във войната срещу руската държава, ногайците подстрекавали башкирите към нападения на владенията на Строганови.и други селища.
 

image

Башкири

След окончателното присъединяване към Москва част от тарханите и ногайците се преместили на река Кубан. За Московската държава Башкирия имала голямо значение,тъй като представлявала най-богатата уралска земя и стратегически пункт за осъществяване на руската политика на Изток.




Тагове:   башкири,


Гласувай:
10



1. анонимен - Поздрави, Сирме, за разказаното за башкирите - познати, а всъщност доста непознати за нас ...
11.02.2013 10:23
Интересно, с какво те са най-характерни и най-популярни в бишия СССР. Имат ли известни писатели, известни личности?
цитирай
2. syrmaepon - Всеки народ ражда в различни области майстори
11.02.2013 11:28
анонимен написа:
Интересно, с какво те са най-характерни и най-популярни в бишия СССР. Имат ли известни писатели, известни личности?


Да се надяваме,че опознавайки се помежду си ,благодарение на интернет ,ще научим повече за тях

А това е Ришат Муллагильдин много успешен архитект,специализирал и участвал в проекти в Япония.

http://www.youtube.com/watch?v=N8JCLgV54zo
цитирай
3. sande - Санде: Благодаря, Сирме, за линка - интересен народ са тези башкири, автентичен ...
12.02.2013 04:55
Не са пострадали от глобализацията и унификацията, предполагам.

Поздрави от анонимния джингиби Санде!
цитирай
4. syrmaepon - Всички така или иначе сме донякъде ...
12.02.2013 07:31
Всички така или иначе сме донякъде унифицирани и глобализирани,но все още пазим туй-онуй от дедите си )
цитирай
5. shtaparov - Много интересна и полезна инфор...
12.02.2013 12:56
Много интересна и полезна информация има тук!
цитирай
6. syrmaepon - Надявам се да е така )))
12.02.2013 16:49
Надявам се да е така )))
цитирай
7. atil - Мнението на самите башкири за себе ...
12.02.2013 21:37
Мнението на самите башкири за себе си е малко по-разлчно от това на тези които ги изследват и изучават...:
http://atil.blog.bg/history/2012/08/21/bylgarite-bashkiri-prez-vekovete-i-dnes-ili-deistvitelnata-i.990645

http://atil.blog.bg/history/2012/08/29/6-kakvo-se-sluchi-s-bashkortite-i-s-cialata-bylgarska-narodn.994248
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: syrmaepon
Категория: Други
Прочетен: 1457256
Постинги: 643
Коментари: 2168
Гласове: 6291