Постинг
07.04.2016 10:57 -
Раджа и Дхарма
Автор: syrmaepon
Категория: Други
Прочетен: 803 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 07.04.2016 11:01
Прочетен: 803 Коментари: 0 Гласове:
4
Последна промяна: 07.04.2016 11:01
Терминът дхарма означава буквално "това, което поддържа, подкрепя и съдържа регулиращия ред на природата". Някои разклонения на индуизма го тълкуват като "чистата истина". Може да се свърже с терминът "рта" , който означава "това, което е правилно свързано, ред, правило, истината". Във Ведите рта отговаря за правилното функциониране на природния морален ред и реда на пожертвованието и самопожертвованието. Рта може да се отнесе към китайското дао и стоическата и християнска концепция за логос.
Раджа е индийски титул на владетел. Думата произлиза от санскритски корен означаващ "да бъде начело на нещо" , а също и "да блести". Предполага се, че от същия корен произлизат латинската титла rex и готската reiks, латинизирано на rix. Тези титли най-често се превеждат като "цар" или "архонт", а също и като basiliskos /малък цар/ .
В индуизма също съществува и терминът "rajadharma". Това е дхарма, която се прилага от раджата /царят/ , редът в неговото владение. Царят има законодателна власт, при която ще приема постановления и предписания. Като цар владетелят има две основни функции - религиозна и светска. С определени действия, той омилостивява богове и премахва опасности, което изразява религиозните му задължения. Светските такива са да помага за просперитета, да налага безпристрастна справедливост и защита на хората и тяхната собственост.
Защитата на поданиците се разглежда като най-важното задължение на царя. Постига се чрез наказания на крадци и престъпници /вътрешна агресия/, а също и действия срещу външна агресия на чужди субекти. Във властта на царя са изпълнителната, съдебната и законодателната дхарми. Ако той изпълнява своите функции мъдро се вярва, че той ще бъде възнаграден с възкачване на небето, ако не се справи добре ще бъде поразен от божествената сила или изпратен в ада. Царската власт трябва да бъде използвана при спазване на изискванията на дхармите на всички касти. Провалът при прилагане на реда дава право на бунт срещу владетел, който злоупотреби с властта си.
Изпълнителната власт се състои главно в прилагането на наказания. Ако един съдия даде грешна присъда поради незнание, страст или алчност трябва да бъде наказан сурово. Също царят трябва да коригира поведението на брахманите /жреците, свещенниците/ , които също могат да се отклонят от своята дхарма. Така царят е отговорен за прилагането на всички дхарми на своите поданици. Също така участва в съдебни спорове, като например ако човек е в състояние да плати дължима сума, но не го прави, тоест е недобросъвестен, царят трябва да го принуди да стори това, като задържи за себе си 5% от сумата .
При изпълнение на съдебната си функция, царят трябва да е неутрален към всички и всичко, да гарантира честността на свидетелите чрез тестване Царско задължение е да назначава съдии, които решават съдебните спорове по гореописаният начин, тоест с безпристрастна справедливост.
Прилагането на наказания от царя трябва да гарантира, че всички поданици изпълняват своите дхарми. Поради това rajadxarma се разглежда като корена на нещата, "камък на строежа" и представлява висша цел.
Легендарният индуски цар Рама, аватар /поредно превъплащение/ на Вишну се счита за идеален модел на перфектен цар. Подробното му животоописание се съдържа в Рамаяна, един от великите индуски епоси. Идеалното управление може да се дефинира като "всички живеят в мир, защото всеки знае мястото си".
Според учението в Рамаяна, животът е кратък и хедонистичния подход към него е безсмислен. Праведността трябва да бъде следвана заради собствената си ценност , независимо от изпитваните болки. Според Рамаяна удоволствията /кама/ са позволени стига да не пречат на изпълнението на дълга /дхарма/ и на спечелването на средства за живеене / артха/. В епоса мъдрецът Нарада изброява 16 качества , които правят човека съвършен и които са притежавани от Рама някои от които са : принципност, доблест, спасител / крутхаднаха/, искрен /сатявакяха/, уверен, състрадателност, смел /атмаван/, контролиращ гнева си и други.
Според някои тълкувания Рама има две значения : върховен брахман, вечно блаженство на духовното аз, на което се наслаждават йогите, а също и Онзи /Вишну/, който предполага омайната форма на Рама. На санскрит думата "рама" означава очарователен.
Коронацията на Рама и жена му Сита, заобиколени от своите братя и други божества , включително Хануман, маймуноподобно божество, син на бога на вятъра Ваю и полубогинята /нимфата/ Пунджистала
Раджа е индийски титул на владетел. Думата произлиза от санскритски корен означаващ "да бъде начело на нещо" , а също и "да блести". Предполага се, че от същия корен произлизат латинската титла rex и готската reiks, латинизирано на rix. Тези титли най-често се превеждат като "цар" или "архонт", а също и като basiliskos /малък цар/ .
В индуизма също съществува и терминът "rajadharma". Това е дхарма, която се прилага от раджата /царят/ , редът в неговото владение. Царят има законодателна власт, при която ще приема постановления и предписания. Като цар владетелят има две основни функции - религиозна и светска. С определени действия, той омилостивява богове и премахва опасности, което изразява религиозните му задължения. Светските такива са да помага за просперитета, да налага безпристрастна справедливост и защита на хората и тяхната собственост.
Защитата на поданиците се разглежда като най-важното задължение на царя. Постига се чрез наказания на крадци и престъпници /вътрешна агресия/, а също и действия срещу външна агресия на чужди субекти. Във властта на царя са изпълнителната, съдебната и законодателната дхарми. Ако той изпълнява своите функции мъдро се вярва, че той ще бъде възнаграден с възкачване на небето, ако не се справи добре ще бъде поразен от божествената сила или изпратен в ада. Царската власт трябва да бъде използвана при спазване на изискванията на дхармите на всички касти. Провалът при прилагане на реда дава право на бунт срещу владетел, който злоупотреби с властта си.
Изпълнителната власт се състои главно в прилагането на наказания. Ако един съдия даде грешна присъда поради незнание, страст или алчност трябва да бъде наказан сурово. Също царят трябва да коригира поведението на брахманите /жреците, свещенниците/ , които също могат да се отклонят от своята дхарма. Така царят е отговорен за прилагането на всички дхарми на своите поданици. Също така участва в съдебни спорове, като например ако човек е в състояние да плати дължима сума, но не го прави, тоест е недобросъвестен, царят трябва да го принуди да стори това, като задържи за себе си 5% от сумата .
При изпълнение на съдебната си функция, царят трябва да е неутрален към всички и всичко, да гарантира честността на свидетелите чрез тестване Царско задължение е да назначава съдии, които решават съдебните спорове по гореописаният начин, тоест с безпристрастна справедливост.
Прилагането на наказания от царя трябва да гарантира, че всички поданици изпълняват своите дхарми. Поради това rajadxarma се разглежда като корена на нещата, "камък на строежа" и представлява висша цел.
Легендарният индуски цар Рама, аватар /поредно превъплащение/ на Вишну се счита за идеален модел на перфектен цар. Подробното му животоописание се съдържа в Рамаяна, един от великите индуски епоси. Идеалното управление може да се дефинира като "всички живеят в мир, защото всеки знае мястото си".
Според учението в Рамаяна, животът е кратък и хедонистичния подход към него е безсмислен. Праведността трябва да бъде следвана заради собствената си ценност , независимо от изпитваните болки. Според Рамаяна удоволствията /кама/ са позволени стига да не пречат на изпълнението на дълга /дхарма/ и на спечелването на средства за живеене / артха/. В епоса мъдрецът Нарада изброява 16 качества , които правят човека съвършен и които са притежавани от Рама някои от които са : принципност, доблест, спасител / крутхаднаха/, искрен /сатявакяха/, уверен, състрадателност, смел /атмаван/, контролиращ гнева си и други.
Според някои тълкувания Рама има две значения : върховен брахман, вечно блаженство на духовното аз, на което се наслаждават йогите, а също и Онзи /Вишну/, който предполага омайната форма на Рама. На санскрит думата "рама" означава очарователен.
Коронацията на Рама и жена му Сита, заобиколени от своите братя и други божества , включително Хануман, маймуноподобно божество, син на бога на вятъра Ваю и полубогинята /нимфата/ Пунджистала
Домашен хляб с газирана вода...уникално ...
Турският вътрешен министър: Целият свят ...
Олга Николова Скобелева- СВЯТИЦАТА, спор...
Турският вътрешен министър: Целият свят ...
Олга Николова Скобелева- СВЯТИЦАТА, спор...
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Карачай и Балкария
2. Тарковско Шамхалство
3. Нартания
4. За странните хора
5. Волфрам фон Ешенбах - Пърсифал
6. Омар Хаям на руски език
7. Принос към историята на Стара Загора
8. Българи от старо време
9. орхоно-енисейская письменность)
10. Генетик
11. Eurogenes Blog
12. Нартиада
13. Форум
14. Елбрус
15. MOLECULAR AND CULTURAL EVOLUTION LAB
16. Shoner Paul
2. Тарковско Шамхалство
3. Нартания
4. За странните хора
5. Волфрам фон Ешенбах - Пърсифал
6. Омар Хаям на руски език
7. Принос към историята на Стара Загора
8. Българи от старо време
9. орхоно-енисейская письменность)
10. Генетик
11. Eurogenes Blog
12. Нартиада
13. Форум
14. Елбрус
15. MOLECULAR AND CULTURAL EVOLUTION LAB
16. Shoner Paul