Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Постинг
07.04.2016 10:57 - Раджа и Дхарма
Автор: syrmaepon Категория: Други   
Прочетен: 530 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 07.04.2016 11:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
    Терминът дхарма означава буквално "това, което поддържа, подкрепя и съдържа регулиращия ред на природата". Някои разклонения на индуизма го тълкуват като "чистата истина". Може да се свърже с терминът "рта" , който означава "това, което е правилно свързано, ред, правило, истината". Във Ведите рта отговаря за правилното функциониране на природния морален ред и реда на пожертвованието и самопожертвованието. Рта може да се отнесе към китайското дао и стоическата и християнска концепция за логос.
    Раджа е индийски титул на владетел. Думата произлиза от санскритски корен означаващ "да бъде начело на нещо" , а също и "да блести". Предполага се, че от същия корен произлизат латинската титла rex  и готската reiks, латинизирано на rix. Тези титли най-често се превеждат като "цар" или "архонт", а също и като basiliskos /малък цар/ .
В индуизма също съществува и терминът "rajadharma". Това е дхарма, която се прилага от раджата /царят/ , редът в неговото владение. Царят има законодателна власт, при която ще приема постановления и предписания. Като цар владетелят има две основни функции - религиозна и светска. С определени действия, той омилостивява богове и премахва опасности, което изразява религиозните му задължения. Светските такива са да помага за просперитета, да налага безпристрастна справедливост и защита на хората и тяхната собственост.
      Защитата на поданиците се разглежда като най-важното задължение на царя. Постига се чрез наказания на крадци и престъпници /вътрешна агресия/, а също и действия срещу външна агресия на чужди субекти. Във властта на царя са изпълнителната, съдебната и законодателната дхарми. Ако той изпълнява своите функции мъдро се вярва, че той ще бъде възнаграден с възкачване на небето, ако не се справи добре ще бъде поразен от божествената сила или изпратен в ада. Царската власт трябва да бъде използвана при спазване на изискванията на дхармите на всички касти. Провалът при прилагане на реда дава право на бунт срещу владетел, който злоупотреби с властта си.
     Изпълнителната власт се състои главно в прилагането на наказания. Ако един съдия даде грешна присъда поради незнание, страст или алчност трябва да бъде наказан сурово. Също царят трябва да коригира поведението на брахманите /жреците, свещенниците/ , които също могат да се отклонят от своята дхарма. Така царят е отговорен за прилагането на всички дхарми на своите поданици. Също така участва в съдебни спорове, като например ако човек е в състояние да плати дължима сума, но не го прави, тоест е недобросъвестен, царят трябва да го принуди да стори това, като задържи за себе си 5% от сумата . 
    При изпълнение на съдебната си функция, царят трябва да е неутрален към всички и всичко, да гарантира честността на свидетелите чрез тестване  Царско задължение е да назначава съдии, които решават съдебните спорове по гореописаният начин, тоест с безпристрастна справедливост.
Прилагането на наказания от царя трябва да гарантира, че всички поданици изпълняват своите дхарми. Поради това rajadxarma се разглежда като корена на нещата, "камък на строежа" и представлява висша цел. 
Легендарният индуски цар Рама, аватар /поредно превъплащение/ на Вишну  се счита за идеален модел на перфектен цар. Подробното му животоописание се съдържа в Рамаяна, един от великите индуски епоси. Идеалното управление може да се дефинира като "всички живеят в мир, защото всеки знае мястото си".
    Според учението в Рамаяна, животът е кратък и хедонистичния подход към него е безсмислен. Праведността трябва да бъде следвана заради собствената си ценност , независимо от изпитваните болки. Според Рамаяна удоволствията /кама/  са позволени стига да не пречат на изпълнението на дълга /дхарма/ и на спечелването на средства за живеене / артха/. В епоса мъдрецът Нарада изброява 16 качества , които правят човека съвършен  и които са притежавани от Рама някои от които са : принципност, доблест, спасител / крутхаднаха/, искрен /сатявакяха/, уверен, състрадателност, смел /атмаван/, контролиращ гнева си и други.
    Според някои тълкувания Рама има две значения : върховен брахман, вечно блаженство на духовното аз, на което се наслаждават йогите, а също и Онзи /Вишну/, който предполага омайната форма на Рама. На санскрит думата "рама" означава очарователен.


image Коронацията на Рама и жена му Сита, заобиколени от своите братя и други божества , включително Хануман, маймуноподобно божество, син на бога на вятъра Ваю и полубогинята /нимфата/  Пунджистала


Тагове:   дхарма,   рама,   рамаяна,   раджа,


Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: syrmaepon
Категория: Други
Прочетен: 717494
Постинги: 291
Коментари: 1183
Гласове: 4442